![]() |
Veelgestelde vragen |
Over geldzaken
Is mijn huur niet te hoog?Beginhuur
De maximaal toegestane huurprijs van elke huurwoning is te berekenen aan de hand van het woningwaarderingsstelsel. Een woning krijgt punten voor onder meer de oppervlakte en de aanwezige voorzieningen, zoals bijvoorbeeld de wijze van verwarmen, het aantal radiatoren, de aanwezigheid van isolatie of de grootte van de tuin. Hoe meer punten, hoe hoger de huur. U kunt de puntentelling van uw woning opvragen bij van Alckmaer of de ‘Huurprijs check’ doen op de website van de Huurcommissie.
Nadat het huurcontract is ingegaan heeft u zes maanden de tijd om bij de Huurcommissie een oordeel te vragen over de hoogte van de huurprijs. Als u een ‘all-in’ huurprijs betaalt, dan kunt u uw verhuurder vragen de huurprijs te splitsen in een kale huurprijs en een voorschotbedrag servicekosten. Op die manier kunt u zien of de kale huur niet te hoog is. Als uw verhuurder dit weigert of u wordt het niet eens over de splitsing, dan kunt u de Huurcommissie vragen het bedrag voor u te splitsen. Aan een uitspraak van de Huurcommissie moet uw verhuurder zich houden.
Servicekosten
Servicekosten zijn de kosten van uw woning die bovenop uw kale huur komen. Waar u precies voor betaalt, moet in uw huurcontract staan. Van Alckmaer kan dit dus niet zomaar veranderen. Ook mag Van Alckmaer geen winst maken op deze servicekosten.
In het bedrag dat u voor de servicekosten betaalt, kunnen onder meer de kosten voor het schoonmaken van gemeenschappelijke ruimten, de kosten van een lift en de kosten van een huismeester zitten, maar ook de levering van gas, elektra en water. Hiervoor betaalt u maandelijks een voorschot. Van Alckmaer maakt één keer per jaar, vóór 1 juli, een eindafrekening van de werkelijk gemaakte kosten in het afgelopen kalenderjaar. Daaruit blijkt dan of u teveel heeft betaalt of te weinig. In het eerste geval krijgt u het teveel betaalde terug, in het tweede geval moet u bijbetalen.
Als u het niet eens bent met de eindafrekening van de servicekosten kunt u tot 2½ jaar na het jaar waarover de afrekening gaat de Huurcommissie inschakelen.
Meer informatie: Klik hier
- Voor het aanvragen van huurtoeslag heeft u DigiD nodig. Heeft u nog geen DigiD? Deze kunt u gratis aanvragen.
- Met uw DigiD kunt u online huurtoeslag aanvragen.
In 2016 verviel de extra vrijstelling voor het vermogen. Doordat deze vrijstelling niet meer bestaat, kan uw vermogen te hoog zijn om nog voor toeslagen zoals huurtoeslag in aanmerking te komen. Hier kunt u lezen of u recht heeft op huurtoeslag.
Alle informatie over toeslagen in 2025 vindt u hier.
Ook kunt u hier een proefberekening maken.
Als uw inkomen daalt bijvoorbeeld na een scheiding, dan kunt u bezwaar maken tegen de inkomensafhankelijke huurverhoging.
Meer informatie: Klik hier
Overige onderwerpen
Wat is de Warmtewet?Warmte is een van de basisbehoeften. Zeker in een land als Nederland waar de winters koud kunnen zijn. Daarom is het belangrijk dat een consument beschermd wordt en zekerheid heeft dat er warmte geleverd wordt én dat die warmte betaalbaar blijft. De warmtewet is op 1 januari 2014 ingegaan en geeft regels aan omtrent stadsverwarming en warmtenetten. Omdat de consument niet tussen leveranciers kan wisselen, is de consument door de warmtewet beschermd.
WAT STAAT ER IN DE WARMTEWET?
In de warmtewet staan onder andere de volgende punten verwerkt om de consument te beschermen:
- Er is een maximumprijs voor de tarieven van warmte. De maximum tarieven worden ieder jaar vastgesteld door het ACM.
- De warmtewet geeft zekerheid aan de consument dat er warmte geleverd wordt.
- De warmtewet geeft een verplichting aan de leverancier om goede service te verlenen. Ook is vastgelegd wanneer een consument recht heeft op compensatie bij een storing.
- De leverancier wordt verplicht om een slimme meter beschikbaar te stellen. Dit zorgt voor inzicht voor de consument in het verbruik.
